Arenal/la fortuna

11 maart 2017 - La Fortuna, Costa Rica

Na een redelijke nachtrust (vroeg licht en toch iets een jetlag) heb ik mijn spullen gepakt en ben ik onderweg gegaan naar het busstation. Om 08.40 uur vertrok de bus naar la fortuna, een plaatsje naast de beroemde vulkaan arenal.

Bij de terminal aangekomen kocht ik het ticket voor (2400 colones=4.10 euro) en kon ik direct instappen. Naast mij kwam een meisje uit Costa Rica zitten waarmee ik al snel in het spaans/Engels aan de praat kwam (met dank aan Google translate!). Ze was 19 jaar, woonde in San José maar ging af en toe het weekend naar arenal om daar te genieten van de natuurlijke hotsprings in de bergen! Verder maakte ze zelf armbandjes en verkocht ze deze.

Ik ben persoonlijk niet van de toeristische souvenirs, maar ik hadden me van te voren bedacht om in elke plaats waar ik zou komen een armbandje te halen...Dit was dus een leuk moment om er 1 te kopen waar een mooie herinnering aan zit, dus dit heb ik dan ook gedaan.

Na een rit van 5 uur door een prachtig landschap en ondertussen de uitleg van een local,  kwam ik aan in la fortuna. Eerst maar een terrasje opgezocht voor een drankje en wifi om op zoek te gaan naar een hotel. Een kleinschalig simpel hotel geboekt voor 2 nachten. Prijs kwaliteit was ok en goed genoeg voor wat ik zocht. Hierna maar eens lopend het dorp in gegaan.

Vrij snel kwam ik aan de praat met Michael welke in een tour winkel werkt. Via hem uiteindelijk 2 tours geboekt, de 2 vulkanen extreme hike en het raften tegen (wat achteraf bleek) een heel erg gunstige prijs.

Hij nodigde me uit savonds in een bar wat te komen drinken, er zou een live reggaeband spelen. Die avond inderdaad naar de bar gegaan en daar met hem en een aantal vrienden gezellig wat gedronken. Op tijd naar bed gegaan want de volgende dag zou intensief worden..

Rond 10.00 uur de volgende dag zijn we onderweg gegaan voor de hike. Voor het volledige programma kun je mijn fb bekijken maar het was een super mooie hike welke wel behoorlijk pittig was (nog licht uitgedrukt...) eenmaal op de top was het uitzicht adembenemend! De weg naar beneden was bijna net zo uitdagend als naar boven en geen stukje kleding was meer schoon. Na een bezoek aan een waterval en enkele prachtige uitzichtpunten konden we de dag heerlijk afsluiten met een cocktail in 1 van de natuurlijke warmwaterbronnen. Ik heb wat foto's geplaatst van de trip.. Echt heerlijk..Rond 20.30 uur waren we terug, moe maar voldaan wat gegeten, gedouched (inclusief kleding) en naar bed!

De volgende dag werd ik om 09.00 uur opgehaald voor het raften. Helaas kon ik geen extra nacht boeken in het hotel dus spullen ingepakt en deze bij de receptie achtergelaten. Het raften was super leuk te doen! Stukken waren ruig, andere wat rustiger zodat je kon genieten van de prachtige natuur. Aan het eind van de middag zijn we geëindigd bij het kantoor van de tourguides. Hun hele lunch en alle producten die ze hebben is organisch. Ze hebben een eigen boerderij bij het kantoor waar ze alles zelf verbouwen en maken. Hier nog een erg interessante rondleiding gemaakt en afgesloten met een drankje, home made moonshine! Om 18.00 uur met de eigenaar afgesproken in the pub voor een drankje!

Terug bij het hotel de rugzak gepakt en een klein rondje gelopen tot ik een hostel vond waar ik nog 1 nacht geboekt heb. Voor het eerst heb ik een bed op een slaapzaal (4 vrouwen) geboekt om te kijken hoe dat bevalt. Hiervoor betaal je gemiddeld 10 euro per nacht..Het hostel was erg gezellig, veel barretjes, overal hangmatten om in te slapen en enkele zwembaden. De kamer was ok, ik lag met 2 andere meiden op de kamer, maar ik miste echt ruimte en privacy. Goed om geprobeerd te hebben maar ik denk toch dat ik het bij een privekamer hou.

Savonds zoals afgesproken nog wat drankjes in the pub gedaan en rond 22.00 uur gaan slapen. Het leuke is als je 2 tours hebt gedaan en ergens 2 nachten bent, je echt continue bekenden tegenkomt! Ik heb me nog geen moment alleen gevoeld en iedereen is even vriendelijk en geïnteresseerd.

Vandaag reis ik met een jeep-boot-jeep combi verder naar monteverde. Daar ben ik van plan de zipline te doen en mogelijk nog een tocht. Via Internet heb ik al een kamer voor 2 nachten geboekt in een eco loge, ik ben benieuwd!