Puerto Viejo

30 maart 2017 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Na 20 minuten met de boot en een klein uurtje met dus bus, was ik aangekomen bij de grens met Panama. Ook deze keer was het weer even zoeken, waar moest ik de stempels halen, waar moest de tax betalen en in welke volgorde! Gelukkig verliep het allemaal weer soepel en kon ik lopend over de brug naar Costa rica, een hele aparte ervaring. In costa rica kon ik de lokale bus weer nemen naar Puerto Viejo waar ik ongeveer om 13.30 uur aankwam.

Ik had nog geen slaapplek dus ben eerst even het centrum doorgelopen en uiteindelijk goedkoop een slaapplek gevonden boven een bar. Ik was gewaarschuwd voor het lawaai s' nachts maar ik wilde toch ervaren hoe het was aangezien ik maar 10 dollar voor een single room betaalde. Maya was nog voor 1 nacht in Puerto Viejo en die avond hebben we samen gekookt waarna we op stap zijn geweest in de Lazy Mon. Het scheelde dat ik zelf uit was geweest anders was het denk ik onmogelijk in slaap te vallen met die herrie. De volgende dag dus maar een andere slaapplek gezocht.

Ze had een fiets die ze voor meerdere weken had gehuurd en als ik wilde kon ik hem nog enkele dagen gebruiken als ik hem dan terug wilde brengen. Nadat ik een nieuwe slaapplek had gezocht voor de komende 4 nachten (een leuke kamer in klein appartementencomplex) ben ik met de fiets was strandjes afgegaan. Een heerlijk relaxte dag en de avond weer een klein dansje gedaan in de Lazy mon.

Nadat ik goed had uitgeslapen ben ik met de bus naar het laatste strand gegaan, Manzilla. Dit was het mooiste strand aan dit deel van de Caribische kust. Je kon een half uur door het bos lopen om bij een mooi uitkijkpunt te komen en kleine strandjes waar niemand was! Die avond heerlijk uit eten geweest bij koki beach, niet goedkoop maar het eten was echt heerlijk! Aangezien het zondag was, was er niet heel veel te doen 's avonds en op tijd mijn bed in gegaan.

Vlakbij Puerto Viejo ligt het plaatsje Cahuita, welke een national park heeft waar je makkelijk zelf door kan lopen. Met de bus er heen gegaan en het was een super mooi park met een mooie wandelroute waarbij je gedeeltelijk langs de zee liep en gedeeltelijk door de jungle. Hier weer apen, slangen (kleine maar zeer dodelijk), leguanen, wasberen en vogels gespot. De apen waren zo brutaal dat ik niet alleen kon gaan zwemmen. Ondanks dat ik mijn tas erg goed afgesloten had met klippen, doken ze er met z'n 3en op op het moment dat ik de zee in liep, in een poging hem open te krijgen en er eten uit te halen!! Er zat niets in de tas en ze kregen hem niet open, maar een fijn gevoel was het niet. De route was echt prachtig om te lopen in het park!

Ik had al even het idee in mijn hoofd om als herinnering een tatoeage te laten zetten hier. Pura vida (puur leven) is het levensmotto van de mensen hier en vond ik zelf ook een erg mooi motto. In het dorp zat een goede tattooshop en hier dus langs geweest. Mijn eerste idee was om de tekst in dunne letters op de zijkant van arm te zetten. Ik had hem het lettertype en nog wat andere ideeën doorgestuurd. Hij zou een ontwerp maken en deze naar me toe sturen.

'S avonds een simpele maaltijd gegeten en daarna nog even bij de Rock bar geweest. Daar gaven ze verkorte salsa, merengue en reggeaton lessen, dus nog even meegedaan! Die ochtend had ik een app met een voorbeeld van de hem ontworpen tattoage. In het ontwerp zaten op mijn verzoek een orchidee en een vlinder verwerkt. Ik vond hem direct erg mooi, maar zag wel dat ik hem nu te groot vond voor op mijn arm. Langs de shop gelopen en met hem samen gekeken naar een andere plek, het werd mij linker zijkant, direct onder mijn bh rand.

Die middag om 13.00 uur een afspraak gemaakt. Het zetten duurde ongeveer 1,5 uur en is echt heel mooi gedaan. Helaas is die plek wel 1 van de pijnlijkste plaatsen voor een tattoo dus het was even op mijn tanden bijten maar ik was erg blij met het resultaat!Dit was voor mij een blijvende herinnering aan een prachtige reis.
Daarna ben ik nog op zoek geweest naar wat (betaalbare) souvenirs, helaas waren die er niet zoveel pff...ongelooflijk wat ze hier vragen voor kindershirtjes of bijvoorbeeld een rompertje.

Die avond niet veel meer gedaan, nog een keer lekker uit eten geweest bij koki beach en de volgende ochtend zou mijn bus om 09.00 uur vertrekken naar San jose voor mijn laatste nacht alweer.
De busreis duurde ongeveer 4,5 uur en ik kwam dus in de middag aan. Het hotel was geboekt en ik ben nog even de stad in gelopen voor de laatste souvenirs en spullen. San Jose is geen mooie stad dus veel meer dan door het centrum of het park lopen kun je er niet doen. De volgende ochtend vertrok ik 08.30 uur richting het vliegveld. Die avond nog een afsluitend drankje gedaan in de bar en op tijd gaan slapen!

De rit naar het vliegveld verliep soepel evenals het inchecken etc. De reis is echt voorbij gevlogen! Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad, costa rica is echt een aanrader voor iedereen. De mensen zijn super vriendelijk, het land is erg natuur en milieubewust en het is er super veilig!! Ik kijk met erg veel plezier terug op deze geweldige trip!

1. Marit:
    3 april 2017
    Dank voor het delen van jouw prachtige reiservaringen. Ik heb met veel plezier meegelezen! X