Corcovado

20 maart 2017 - Drake Bay, Costa Rica

Zoals gezegd om 07.30 uur de shuttle bus naar Sierpe genomen, vanwaar ik met de boot naar Drake bay zou gaan. De rit duurde ongeveer 2 uur en rond 09.30 uur was ik in Sierpe. Ik had van te voren een slaapplek geboekt, aangezien het al redelijk vol zat en je bij de haven moest aangeven waar je zou verblijven, zodat je op het juiste strand afgezet zou worden. Ik had een tentje (ja zo'n 2 persoons iglo tent) geboekt in de jungle (niet in het park). Een keer totaal iets anders en was benieuwd hoe dat zou zijn! Je kon in corcovado tours doen waarbij je 2 dagen kon hiken en 1 nacht in het park kon slapen. Mogelijk wilde ik dat doen, dus ik had maar 1 nacht geboekt.

De boot zou 11.30 uur vertrekken dus ik had tijd om wat te eten en te typen. De rit met de boot duurde een uur en was prachtig. We vaarden (met een behoorlijke snelheid) over rivieren, door de mangrove en deels over de Pacific ocean. Toen we bij Drake bay aankwamen werd ik als eerst afgezet. Onbeschrijfelijk hoe mooi het strand was toen we aankwamen. Ik heb het niet op film vast kunnen leggen aangezien de zee erg ruw was, maar achter het strand en de palmbomen lag het bos waarbij ik zeker 10 tot 15 roodstaart papegaaien rond zag vliegen! Echt geweldig..

Ik stapte samen met Micky (61 jarige vrouw uit Amerika) uit de boot en we bleken bij dezelfde accommodatie geboekt te hebben. Bij de ontvangst kwamen we erachter dat we dezelfde interesses hadden qua tours/dingen die we wilden doen namelijk duiken/snorkelen en hiken. Micky reisde ook met haar backpack op haar rug, alleen rond! Echt geweldig hoe fit en actief ze was en respect dat ze nog met haar rugzak om rond trekt! De accommodatie was prachtig, lag inderdaad in de jungle en had een grote gezamenlijke keuken. De tent was ook geweldig, het enige puntje was de tocht naar het toilet en de douche (en dan met name 's nachts met je zaklamp door de jungle) gelukkig ben ik niets tegengekomen!!

Bij de accommodatie sliep ook Nicolette, een Nederlandse vrouw van 50. Door een blessure aan haar enkel zat ze er al even. De eerste middag wat boodschappen gedaan en gekeken voor tours. Het dorpje Drake bay is echt ontzettend klein, 1 straatje a 100 meter, met enkele restaurantjes, 2 supermarkten en hostels. Hier kreeg ik echt het gevoel weg te zijn van de buitenwereld, heerlijk! Helaas is het niet meer mogelijk om zelf door het park te lopen. Er zijn enkele ongelukken geweest en ook kwamen er naar hun mening teveel toeristen, waardoor ze alles aan banden hebben gelegd.

Enerzijds heel goed te begrijpen en ook goed om de natuur (en de mensen) te beschermen, aan de andere kant had je nu nog maar erg beperkte keus in tours en waren de prijzen enorm. Al snel liet ik ook mijn idee om 2 dagen te hiken en een nacht in het park te slapen, varen (350 euro!!!). Er waren maar 2 tours om het park in te gaan waarvan er eigenlijk maar 1 interessant was, 4,5 uur hiken en 2 keer een uur met de boot om er te komen. Ook het duiken was prijzig, maar aangezien ik heel graag haaien wilde zien en deze bij cano Island (de duikspot) zitten, besloten de volgende dag met Mickey te gaan duiken.

We hadden samen boodschappen gedaan en hebben die avond pasta gekookt. Ook wel weer eens lekker te eten wat je zelf hebt gemaakt! Aangezien er 's avonds weinig te doen was en we weer vroeg op moesten, lag ik 20.30 uur al in mijn tentje. Ik had alleen de binnentent dicht gedaan dus ik had ' ochtends een prachtig uitzicht. Ondanks de howler monkeys (schreeuw apen)  en alle andere jungle geluiden, met oordoppen in goed geslapen!

Het duiken was inderdaad prachtig, veel white tip sharks gezien, een manta en heeeeeel veel grote scholen vis. Na het duiken en een goede lunch hebben Mickey en ik zelf nog een stuk gelopen langs de zee, wat een prachtig stuk natuur! Ik had mijn tent maar 1 nacht geboekt aangezien ik mogelijk in de jungle wilde slapen. Nu dit niet doorging, moest ik voor de overige 2 nachten nog een slaapplek vinden. Die vond ik aan de overkant van de straat, voor 25 dollar een privé kamer met eigen badkamer en keuken!! Die avond weer met micky gegeten, van onze leftovers een heerlijke pasta salade gemaakt en wederom op tijd gaan slapen, 05.50 uur werden we opgehaald voor de hike naar Corcovado park!

De hike was mooi, we waren met een groep van 12 personen maar toch was het heel erg jammer dat dit het enige was wat we konden doen. Ik was graag verder gegaan en had wel meer ongerepte natuur willen zien. Dit bleef toch wat toeristisch met grote groepen het bos in en al kwam je niet veel mensen tegen, voor de prijs had ik graag wat meer gedaan. Toch hebben ze gelijk dat ze op deze manier wel een selectief aantal mensen krijgen en het bos zoveel mogelijk intact kunnen laten. Tijdens de hike luiaards gezien, vogels, veel apen en een tapir met een baby!

Toen we terug waren even lekker op bed gelegen. Die middag was ook Diederik (die ik in Manuel antonio had ontmoet) in Drake bay aangekomen. 'S avonds zijn we met z'n 4en uit eten geweest en hebben we nog een drankje gedaan. Natuurlijk werden er nummers en fb namen uitgewisseld! Ik wilde eerst nog een nacht blijven, maar aangezien ik verder niet iets had wat ik nog graag wilde doen, wilde ik de volgende dag proberen in 1 dag vanuit Drake bay, naar Panama, Bocas del torro, te komen met openbaar vervoer. Ik kon weinig op internet vinden, dus zou zien hoe ver ik zou komen!

1. Heleen Dragt:
    24 maart 2017
    Ahh marleen wat zie en doe je veel! En wat een prachtige verhalen en avonturen. Ik ven straks heel nieuwsgierig naar je complete fotoboek! Goede reis! Xxx
  2. Hennine:
    25 maart 2017
    Wat een prachtig land! Ben natuurlijk gelijk gaan googlen op duiken Cano Island ;-) Geweldig..! Goede reis verder X
  3. Ellen R:
    25 maart 2017
    wat een leuk verhaal weer
  4. Marit:
    25 maart 2017
    Superleuk, al die contacten die je legt! En wat heb je een mooi 'programma' voor jezelf bedacht. Super!
  5. Kim:
    28 maart 2017
    Heel gaaf weer allemaal!! Jij hebt echt een wereldtijd! Geniet nog even!
  6. Kimberley:
    29 maart 2017
    Wat een geweldige reis!!!klinkt zo mooi,dus in het echt onbeschrijfelijk!!!