Monteverde

14 maart 2017 - Monteverde, Costa Rica

De reis naar monteverde verliep weer goed! De jeep boot jeep was meer een 4x4 minivan maar goed, de reis was weer prachtig. Rond 13.00 uur kwam ik aan bij mijn lodge. Het uitzicht op mijn kamer was super mooi, 1 groot glazen raam met uitzicht op het bos en de bergen. Het enige nadeel was de ligging..richting het dorp was heen nog niet zo'n probleem, een 10 a 15  minuten lopen steil naar beneden. Dit betekende echter dat terug toch wel zeker een enorm steile klim van zeker 20 a 25 min was (met ong 25 a 30 graden) pfff maar goed, we gaan het meemaken.

Na een douche te hebben genomen was ik van plan naar het dorp te lopen. Op het moment dat ik wat papieren onder mijn kussen wilde leggen, kwam er toch een kleine nachtmerrie uit..onder mijn kussen zat een schorpioen van ong 10 a 15 cm groot ...snel de schoonmaakster geroepen en deze heeft hem met angst voor eigen leven gevangen en buiten gezet (zie foto roze bloem, daar zit hij op) pff inderdaad dus alles checken voor je wat aan trekt of ergens in gaat liggen!

Monteverde was een stuk kleiner dan la fortuna, eigenlijk was er 1 hoofdstraat met enkele restaurantjes en een enkele bar. Een drankje gedaan in the tree house, letterlijk een restaurant om een boom heen gebouwd! Daarna een rondje gelopen en bij een tour operator gelijk wat dingen geboekt.

Die avond zou ik gaan paardrijden. Ik wilde hierbij wel een ranch die goed voor zijn paarden was en geen uitgemergelde paarden incl grote groepen etc..dit werd beloofd, exquus zou de beste uit de omgeving zijn. Verder voor de volgende dag in de ochtend een bird watching tour in cloudy forest geboekt en in de middag een zipline/canopy tour, 600 meter hoog over de bomen vliegen!!!

Die avond werd ik opgehaald voor het paardrijden en inderdaad wat beloofd was, was waar! Een stal gerund door 1 familie met in totaal 25 paarden die er echt top uitzagen! De rit was adembenemend..nog nooit heb ik in zo'n prachtig mooie omgeving gereden. De rit duurde 2,5 uur en ging door koffieplantages, langs afgronden, door rivieren, over paden waar ik nooit had gedacht dat een paard kon lopen en dat alles was eigendom van de eigenaar van de stal, ongelooflijk hoe mooi...

Zijn paarden en koeien liepen daar in het wild rond, hij fokte ook zelf! Ondanks dat de foto's prachtig zijn, was het nog niet op camera vast te leggen hoe ongelooflijk mooi het daar was! Moe maar voldaan was ik rond 20.30 uur terug, wat gegeten en gaan slapen.

De volgende ochtend ging vroeg de wekker, 07.15 uur werd ik opgehaald voor de hike. Deze tocht zou 3 uur duren in het cloud forest monteverde. We hadden een fijne gids, kleine groep en hebben veel vogels gezien waaronder de beroemde quetzal! Deze vogel is het nationaal symbool voor Guatemala en ook in costa rica erg geliefd! (Rode vogel op foto) verder nog kolibries gezien, mobmob vogels en andere soorten..

Eenmaal terug bij het hotel wat gegeten en even naar de bank gelopen om wat te pinnen. Pas erin, code toetsen, geld eruit, pinpas niet meer!!!! De automaat had mijn pas ingeslikt Ahh nee He..de volgende ochtend zouden ze 09.00 uur weer open zijn en ik wilde de bus van 06.00 uur nemen naar montezuma! Die ging dus niet door en er zat niets anders op dan te wachten, alleen doordat ik de bus niet kon nemen in de ochtend, redde ik de Ferry ook niet naar montezuma en was het dus de vraag hoe en of ik er de volgende dag wel zou komen, flink balen! Maar goed, terug gelopen naar het hotel  en daar gebeld met een noodnummer, zij gaven aan dat ik de volgende ochtend gewoon naar de bank kon en mijn pas terug zou krijgen..hierna gewacht tot ik werd opgehaald voor de zipline.

Wat ontzettend mooi was dit! Dit gedaan bij extremo (1 van de vele aanbieders) aangezien hij de beste reviews had! In totaal 16 kabelbanen met een max hoogte van  600 meter, een tarzanswing en een superman line..je wordt vast gehaakt aan een ijzeren line en kunt op die manier van het ene punt naar het andere glijden (zie foto's) het was echt gaaf en super leuk te doen! Tijdens de zipline leerde ik 2 jongens uit Texas kennen waarmee ik de hele dag wat optrok en daarnaast raakte ik aan de praat met een stel uit Canada. Deze gaven aan met hun eigen auto naar montezuma te rijden de volgende dag (5 uur) en dat ik wel mee kon!!! KARMA it is..

Na de zipline gedouched en naar het dorpje gelopen voor een hapje en drankje. Op en terrasje kwam ik de 2 Amerikanen weer tegen en met hun een hapje gegeten, nog een drankje gedaan en naar bed gegaan.
De volgende dag om 09.00 uur stond ik bij de bank en godzijdank lag mijn pas al bij de balie klaar (samen met nog 4 anderen..was niet de enige dus!!) hierop naar het dorp gelopen en samen met Yvonne en Nick naar montezuma gereden!

1. Ellen R:
    Gaaf man!!
  2. Marian:
    15 maart 2017
    Weer een prachtig verhaal. Behalve de schorpioen in je bed. Brrrrr. Maar je maakt wat mee en ziet erg veel. Liefs. Mam
  3. Heleen Dragt:
    15 maart 2017
    Wat een verhalen ik zie het helemaal.voor me...en helemaal die brrrr.
    Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar deel 4.
  4. Marit:
    16 maart 2017
    Iewwwww, die schorpioen! Maar verder: gaaf, gaaf, gaaf! Geniet!
  5. Simone:
    Kwijl kwijl kwijl!!!!
  6. Jodelie!!:
    17 maart 2017
    leen! wat een mooie ervaringen al! super leuk om te lezen. laat de foto's maar doorkomen;-)
  7. Veronica:
    17 maart 2017
    Super stoer zeg! Leuk om te lezen en idd karma! X
  8. Kim:
    18 maart 2017
    Heel gaaf en wat doe je veel leuke dingen!! Quetzal ook mazzel mee! Lekker genieten komende tijd en ik blijf mee lezen (en heimwee krijgen!)