Udawalawa np/mirissa

20 april 2018 - Mirissa, Sri Lanka

Net na de middag kwamen we aan in udawalawa. Idd een kleine plaats met eigenlijk niets tot heel weinig te doen behalve het park bezoeken. Wel werden er die dag een soort spellen georganiseerd (vergelijkbaar met Koningsdag spelen voor kinderen bij ons). Daar hebben we even gekeken bij het touwtrekken en kussengevecht om vervolgens door te gaar naar ons guesthouse. Deze lag een eindje buiten het centrum, maar was voor die prijs zeker netjes met een super aardige eigenaar en leuke mensen die er ook verbleven!

We hadden een flesje wijn gekocht en hebben savonds met z’n allen gezellig samen gegeten. De volgende ochtend werden we om 05.30 uur opgehaald om naar het park te gaan. In dit park zaten de meeste olifanten werd ons verteld en was niet zo toeristisch als Yala. Toen we aankwamen was het in onze begrippen toch echt mega toeristisch. We hebben inderdaad veel olifanten gezien, maar deze kwamen naar ons idee veel te dichtbij. Ook stonden we met 15 a 20 jeeps naar ze te kijken en was de helft van de jeeps ze ook half aan het achtervolgen.. een totaal andere ervaring dan wildpattu.

We gaven aan de we liever niet achter die olifanten aan wilden en graag een wat rustiger deel wilden zien. Gelukkig gaf onze gids hier gehoor aan. Hij heeft zijn best gedaan de wat rustigere paden uit te zoeken en ons wat andere dingen te laten zien. Al met al hebben we nog wel wat mooie natuur gezien, maar hadden we dit van te voren geweten hadden we niet geboekt.

Eenmaal terug hebben we onze spullen gepakt en zijn we met de bus naar mirissa vertrokken, de bekendste badplaats in Sri Lanka.
Daar aangekomen was het nog steeds stralend weer (zo ongeveer 37 graden!!). We vonden een goedkoop guesthouse en zijn direct aan het strand gaan liggen. Inderdaad was dit tot nu toe het leukste strand qua bars etc. Ook hier waren de golven behoorlijk dus echt zwemmen zat er niet in, maar tot ons middel konden we zeker het water in.

Er was ons gezegd dat hier zeker elke avond ergens wel een feest zou zijn. Bleek dat er net meerdere vervelende incidenten met toeristen waren geweest, waardoor er een week lang veel gecontroleerd werd door politie en er niets georganiseerd werd...geen feestje voor ons dus. Wel hebben we een keer wat luxe en uitgebreid gegeten! Met een uitgebreid diner, drankjes en dessert zit je dan op ong 15 euro pp.

De volgende dag hebben we ook heerlijk geluierd aan het strand en de dag erop wilden we graag walvis spotten. We werden met een tuktuk opgehaald en gingen met een grote catamaran boot de zee op. Na 2 uur varen zagen we meerdere dolfijnen rond de boot zwemmen en kort daarna hebben we 3 blauwe walvissen gespot!! (Grootste ter wereld) In tegenstelling tot wat sommige mensen zeiden, hielden de boten wel afstand van de walvissen.

Walvissen komen een paar keer naar de oppervlakte en duiken vervolgens weer voor zeker 10 minuten naar beneden. Je weet dus nooit waar en wanneer ze weer boven komen, waardoor het haast niet mogelijk is om ze op te jagen of tussen een boot te leggen zoals sommigen beweren.
De crew was super vriendelijk en waren zelf ook door het dolle toen er plotseling 1 vlak naast onze boot opdook. Echt super gaaf te zien!

We wilden mogelijk 3 nachten in mirissa verblijven, maar aangezien het zo rustig was en we ook hele goede tips over hikkaduwa kregen, zijn we na het spotten met de bus richting hikkaduwa gegaan!