Bocas del toro

23 maart 2017 - Bocas del Toro, Panama

De volgende ochtend om 07.30 uur de boot terug naar sierpe genomen. Vanuit daar zou ik dus zien hoe ver ik vandaag richting Bocas zou komen. Uiteindelijk verliep de hele reis eigenlijk erg soepel, ik kon direct van bus naar bus overstappen en ook bij de grens verliep het vrij soepel! Ik had voor Diederik de gehele trip in mijn notities gezet zodat hij wist hoe hij moest reizen. De route naar Bocas was als volgt:

07.30  boot sierpe (15 dollar)

08.30 aankomst sierpe

09.00 lokale bus palmer norte (400 colonnes)

09.40 aankomst

09.55/10.00 bus naar Nellie (<2000 colonnes)

11.30 aank, uitgestapt en lokale bus naar paso canoas (400 colonnes, ernaast en vertrekt direct) half uur naar canoas

12.00 uur grens, links naast bushalte tax betalen dan tegenover naar douane, formulier invullen en stempelen, lopen naar Panama, weer stempelen als je grens over bent en minivan pakken naar David (2,10 dollar, 12.30 uur costa ricaanse tijd, 13.30 Panama!)

14.00 aankomst David

Directe bus naar bocas (8,10 dollar, 4 uur) stopt onderweg voor 10 min pauze

18.00 (19.00 Panama) in Almirante

Een behoorlijke trip dus, maar in 1 dag te doen! Ik was er blij om, want ik heb op deze manier mijn hele reis kunnen doen zonder 1x terug te hoeven naar San José! Vanuit Almirante moet je nog met een boot naar Bocas en de laatste was om 18.00 uur vertrokken. Het was mogelijk met een privé boot er heen te gaan, maar gezien de prijs was het me dat niet waard. Ik zou alleen nog wat gaan eten, een slaapplek zoeken en gaan slapen. Dus voor die nacht in Almirante gebleven en de volgende ochtend om 08.00 uur de boot naar Bocas gepakt.

Het centrum van bocas is niet heel erg bijzonder, maar de gekleurde huisjes zijn mooi en veel restaurantjes liggen op het water. Vanuit het centrum kun je niet of lastig naar de stranden lopen. Je moet met een boot of shuttle naar 1 van de stranden in de buurt. Die dag heb ik de bus naar bocas del drago gepakt en vanaf daar een taxibootje naar het strand. Het strand daar was ongelooflijk mooi!!! Dit was echt bounty...

Op het strand ontmoette ik Maya, een Nederlandse meid die 5 weken in Puerto Viejo vrijwilligerswerk had gedaan en nu aan het rondtrekken was. Na een heerlijke dag zon samen met haar gegeten bij een geweldige Indiër. 'S avonds kun je goed uitgaan in Bocas en die avond was er een fusion party (house). Je kon je laten beschilderen met black light paint en er werd goeie muziek gedraaid. Daar tot vroeg in de ochtend ons vermaakt!

De volgende dag ging Maya voor enkele dagen terug naar Puerto Viejo, waarna ze verder zou reizen in Costa Rica. Ik wilde nog enkele dagen blijven op Bocas. Die ochtend regende het helaas wat maar rond de middag werd het droog! Ik heb een fiets gehuurd en een mooie route langs het strand gefietst waarbij ik op stranden kwam waar ik de enige was!

Die avond wat drankjes gedaan in Selina, een prachtig hostel/hotel waar ik nog enkele mensen heb ontmoet. Helaas regende het de volgende dag weer behoorlijk en de voorspellingen voor de komende dagen was ook niet erg goed. Ik wilde graag nog met de boot meerdere eilanden zien, maar als het regent is er niet veel te zien en te doen. Hierop besloten eerder richting Puerto Viejo te gaan. Ergens erg jammer maar rondom Puerto Viejo is er meer te doen (ligt op vaste land Costa Rica) als het weer slechter is.
Dus rond 11.00 uur met de boot weer vertrokken vanuit Bocas.