Negombo en Anuradhapura

6 april 2018 - Negombo, Sri Lanka

Na een voorspoedige vlucht van totaal 11 uur (excl 1,5 uur stop in Abu dabi) kwamen we woensdag rond 04.15 uur aan op het vliegveld in Colombo. Het pinnen, visum aanvragen en langs de douane gingen super vlot! Vanaf het vliegveld hebben we een taxi een genomen naar Negombo, waar we 1 nacht zouden blijven.

De lokale munteenheid is de sri lankaanse roepie. Omgerekend is 1 euro ongeveer 180/185 roepie. Als je dan bedenkt dat een taxi rit van 30 minuten 1500 roepie kost is dat dus ongeveer 8 euro. De eerste overnachting was geboekt en ook deze kostte ons wel 15 euro..

Het guesthouse was geboekt van 4 op 5 april, alleen kwamen we daar op de 4e om ong 04.30 uur aan. De eigenaresse was zo vriendelijk ons voor 5 euro meer al een kamer aan te bieden. Dus een paar uurtjes geslapen en toen maar een paar uur aan het strand gelegen! Negombo heeft niet echt een heel mooi strand, maar het was heerlijk zo even de vakantie te beginnen. Savonds hebben we een heerlijke curry gegeten en zijn we op tijd gaan slapen.

De volgende dag gingen we per bus door naar Anuradhapura (heeft ons 4 dagen gekost voor we het konden uitspreken). We wilden met de lokale bus (1,50 euro voor een 5 uur lange rit!) alleen hoorden we al dat deze bus vaak super vol zat en het was op dat moment 31 graden en erg benauwd. Daarom hebben we er voor gekozen met een grote touringcar te gaan met airconditioning voor 10 euro pp. Achteraf waren we hier erg blij mee.

Rond de middag kwamen we aan in Anuradhapura. Online hadden we wat guesthouses opgezocht die goed leken. Uiteindelijk hebben we ons laten afzetten bij liyana inn guesthouse. Dit zag er super netjes uit en dus zijn we hier 2 nachten gebleven. Anuradhapura staat bekend om zijn oude stad vol met pagodes, tempels en beelden van boeddha.

Gezien de temperatuur besloten we in de middag een fiets te huren en per fiets de stad te verkennen. Het was nog steeds erg warm maar als je bleef fietsen wel goed te doen. Het verkeer in Sri Lanka is een verhaal apart. Op de eerste plaats rijden ze links van de weg, op de 2e plaats toeteren ze om alles (om in te halen, harder te willen, te waarschuwen dat ze er aankomen enz). Ze rijden als gekken, halen in waar maar mogelijk (of niet maar dan toch) en als laatste zijn er gewoon geen duidelijke verkeersregels, het lijkt er sterk op dat de grootste altijd voorrang heeft.
Fietsen door de stad was dan ook een hele uitdaging maar super leuk!

We hebben gegeten bij het guesthouse en zijn op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend zouden we om 05.30 namelijk opgehaald worden voor een safari door wildpattu National park.
We hadden een halve dag een jeep safari geboekt in het grootse park van Sri Lanka. Het park staat bekend om de lippen beren, olifanten en luipaarden.

Rond 06.30 uur reden we het park in en hebben tijdens de 4 uur durende tour heel veel moois gezien.
In het begin met name veel vogels, hagedissen, pauwen, krokodillen en herten. Op een gegeven moment kreeg onze gids wat te horen en reed hij vol gas naar een open vlakte. Daar zagen we inderdaad heel in de verte en luipaard liggen op het zand! Even later zagen we een grote mannetjes olifant in het water zich wassen en eten! Als laatste (en hier hadden we super veel geluk mee) hebben we nog een luipaard gezien welke recht op ons af kwam lopen!!! Echt super gaaf..helaas hebben we alleen nog maar een foto van een foto maar die zijn zeker gelukt!

Rond de middag waren we terug in Anuradhapura en hebben we even relax gelegen en gezeten rondom het guest house. Het idee was om in de stad wat te eten, maar daar aangekomen bleek er eigenlijk weinig tot niets te zijn. Aangezien het ook begon te regenen, zijn we maar terug gegaan naar het guesthouse en hebben we daar gegeten. De volgende dag was het plan om met de bus richting trincomalee te vertrekken!

1. Hannus:
    9 april 2018
    Wat leuk wat van jullie trip te lezen! Ben erg benieuwd naar de foto’s! Veel plezier nog en geniet maar lekker xx
  2. Ellen marsch:
    9 april 2018
    Wow klinkt alsof jullie al superveel gedaan hebben! En verkeer klinkt idd ook als India! Chaos haha. Nou veel plezier nog xx
  3. Majo:
    9 april 2018
    Super leuk om te lezen. Geniet ze!!
  4. Miranda:
    9 april 2018
    Super leuk om zo een beetje mee te reizen! Nog heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie nieuwe reisverslag!
  5. Ellen R:
    9 april 2018
    Dat verkeer is in heel Azië zo volgens mij. Weer leuk om je te volgen zo.
  6. Nelleke:
    9 april 2018
    Het is weer een mooi verhaal om te lezen en vooral om er ernstig jaloers van te worden!! Heel veel plezier meiden en ik lees snel het volgende verhaal.. geniet ervan😘
  7. Marian:
    Klink allemaal goed zeg. Mooie foto's. Nog veel plezier. Mam
  8. Marit:
    9 april 2018
    Wat leuk om te lezen! Ik herken veel :-) Heel veel plezier en geniet ervan!
  9. Ilse T:
    9 april 2018
    Ziet er gaaf uit. Leuk om jullie avontuur te kunnen volgen.
  10. Heleen:
    9 april 2018
    Leuk zeg, om zo 'mee te reizen'. Heel, heel veel plezier! Lekker genieten!
  11. Froukje:
    9 april 2018
    Gaaf dames geniet maar lekker 😘😘
  12. Co:
    10 april 2018
    Heerlijk zo te zien , geniet er maar lekker van !!! Dikke knuffel
  13. Sigrid:
    16 april 2018
    Hoi. Vraagje. Wij zijn morgen ook van plan om naar anuradhapura te gaan. Je hebt het in je blog over een touringcar, waar heb je dit geboekt? Lijkt ons ook wel wat! Alvast bedankt. Groetjes Sigrid&Matthijs